Ruhkopf - Sahm

<p>OKREŚLENIE UBYTKU WARTOŚCI HANDLOWEJ POJAZDU METODĄ RUHKOPF-SAHM (R&amp;S) Metoda ta przejęta z rynku niemieckiego przez dr. Piotra Okrasę została opublikowana w &bdquo;Gazecie Ubezpieczeniowej&rdquo; nr 5 (148&nbsp;z 29 stycznia 2002&nbsp;r.) Następnie po kolejnej modyfikacji 10 MIESIĘCZNIK UBEZPIECZENIOWY jej wersja opublikowana została w &bdquo;Miesięczniku Ubezpieczeniowym&rdquo; nr 9/2020, a w ostatecznej wersji przystosowanej do polskiego rynku motoryzacyjnego dr Piotr Okrasa opublikował ją w &bdquo;Miesięczniku Ubezpieczeniowym&rdquo; nr 10/2021. Jak napisał autor, uaktualnienie ostatniej wersji podyktowane było r&oacute;wnież orzecznictwem sądowym i doświadczeniami z obserwacji rynku wt&oacute;rnego samochod&oacute;w. Podstawą określenia UWH powinien być według autora zakres uszkodzeń pojazdu m.in.&nbsp;blacharskie nośne elementy nadwozia, a w przypadku pojazd&oacute;w z ramą uszkodzenia nadwozia i ramy. W ocenie autora omawianej publikacji pojazdy, w kt&oacute;rych w wyniku szkody zostały zniszczone drobne elementy nadwozia, łatwo odejmowalne, np.&nbsp;atrapa, listwy ozdobne i elementy wyposażenia nadwozia, kt&oacute;re mogą być łatwo zastąpione nowymi elementami bez negatywnego wpływu na funkcjonalność i estetykę pojazdu nie powinny podlegać utracie wartości handlowej pojazdu. Kryteria wykluczające stosowanie tej metody to: J jeżeli koszt naprawy do wartości rynkowej pojazdu (kn/Wr) jest niższy od 5% należy uznać, że wystąpiły niewielkie uszkodzenia, nieobniżające wartości rynkowej pojazdu J jeżeli wartość rynkowa pojazdu w stosunku do wartości pojazdu nowego (Wr/Wn) jest niższa od 30%, UWH pojazdu ze względu na jego wiek (czas eksploatacji) nie należy określać J jeżeli koszt naprawy do wartości rynkowej pojazdu (kn/Wr) jest większy niż 100% UWH, nie określa się (tzw. szkoda całkowita) W tej metodzie UWH pojazdu określa się z zależności: UWH = (Wr + kn) x S x k x kh gdzie: S &ndash; zakres szkody określony z zależności S = kn/Wr 100% k &ndash; wsp&oacute;łczynnik zakresu uszkodzeń kh &ndash; wsp&oacute;łczynnik popytu na dana markę lub typ pojazdu Zakres szkody określa się z następującej tabeli procentowej: Wiek pojazdu Zakres szkody 5-30% Zakres szkody 31-60% Zakres szkody 61-90% Uwagi do 6 miesięcy 7,0% 8,0% 9,0% od daty sprzedaży do 1 roku 6,0% 7,0% 8,0% do końca roku kalendarzowego do 2lat 5,0% 6,0% 7,0% do końca roku kalendarzowego do 3lat 4,0% 5,0% 6,0% do końca roku kalendarzowego do 4lat 3,5% 4,5% 5,5% do końca roku kalendarzowego do 5lat 3,0% 4,0% 5,0% do końca roku kalendarzowego do 6lat 2,5% 3,5% 4,5% do końca roku kalendarzowego do 7lat 2,0% 3,0% 4,0% do końca roku kalendarzowego do 8lat 1,5% 2,5% 3,5% do końca roku kalendarzowego do 9lat 1,0% 2,0% 3,0% do końca roku kalendarzowego do 10lat 0,5% 1,5% 2,5% do końca roku kalendarzowego Wsp&oacute;łczynnik zakresu uszkodzeń k zawiera się w przedziale k i jest zależny od tego, w jakim zakresie i czy znacznie uszkodzone zostały istotne elementy struktury nośnej nadwozia, mającej wpływ na bezpieczeństwo i trwałość w eksploatacji po naprawie. Określa się go korzystając z tabeli. Wsp&oacute;łczynnik k uszkodzenia pojazdu Pr&oacute;ba zdefiniowania zakresu uszkodzeń 1,0 Małe (1) Uszkodzenia element&oacute;w odejmowalnych nadwozia wymagające ich wymiany. Lakierowanie do 3 element&oacute;w. 1,1 Małe (2) Uszkodzenia element&oacute;w odejmowalnych poszycia zewnętrznego wymagające ich naprawy. Lakierowanie do 4 element&oacute;w. 1,2 Średnie (1) Uszkodzenia element&oacute;w odejmowalnych lub nieodejmowalnych nadwozia wymagające ich naprawy. Lakierownie do 5 element&oacute;w. 1,3 Średnie (2) Uszkodzenia element&oacute;w nieodejmowalnych nadwozia wymagające ich wymiany lub naprawy. Lakierowanie w stosownym zakresie. 1,4 Duże Uszkodzenia element&oacute;w nieodejmowalnych nadwozia wymagające ich wymiany lub naprawy z formowaniem otwor&oacute;w. Lakierowanie w stosownym zakresie. 1,5 Bardzo duże Uszkodzenia nieodejmowalnych element&oacute;w nadwozia wymagające ich naprawy lub wymiany z przywr&oacute;ceniem prawidłowego położenia punkt&oacute;w mocowania podzespoł&oacute;w. Lakierowanie znacznej części pojazdu. Wsp&oacute;łczynnik kh określa popyt na daną markę lub typ pojazdu i kształtuje się w zakresie 0,8-1,2 a jego wartość liczbową przyjmujemy z tabeli poniżej. Wsp&oacute;łczynnik kh 0,8 pojazdy o dużym popycie 1,0 pojazdy o średnim popycie 1,2 pojazdy o małym popycie</p>