Ruhkopf - Sahm
<p>OKREŚLENIE UBYTKU WARTOŚCI HANDLOWEJ POJAZDU METODĄ RUHKOPF-SAHM (R&S) Metoda ta przejęta z rynku niemieckiego przez dr. Piotra Okrasę została opublikowana w „Gazecie Ubezpieczeniowej” nr 5 (148 z 29 stycznia 2002 r.) Następnie po kolejnej modyfikacji 10 MIESIĘCZNIK UBEZPIECZENIOWY jej wersja opublikowana została w „Miesięczniku Ubezpieczeniowym” nr 9/2020, a w ostatecznej wersji przystosowanej do polskiego rynku motoryzacyjnego dr Piotr Okrasa opublikował ją w „Miesięczniku Ubezpieczeniowym” nr 10/2021. Jak napisał autor, uaktualnienie ostatniej wersji podyktowane było również orzecznictwem sądowym i doświadczeniami z obserwacji rynku wtórnego samochodów. Podstawą określenia UWH powinien być według autora zakres uszkodzeń pojazdu m.in. blacharskie nośne elementy nadwozia, a w przypadku pojazdów z ramą uszkodzenia nadwozia i ramy. W ocenie autora omawianej publikacji pojazdy, w których w wyniku szkody zostały zniszczone drobne elementy nadwozia, łatwo odejmowalne, np. atrapa, listwy ozdobne i elementy wyposażenia nadwozia, które mogą być łatwo zastąpione nowymi elementami bez negatywnego wpływu na funkcjonalność i estetykę pojazdu nie powinny podlegać utracie wartości handlowej pojazdu. Kryteria wykluczające stosowanie tej metody to: J jeżeli koszt naprawy do wartości rynkowej pojazdu (kn/Wr) jest niższy od 5% należy uznać, że wystąpiły niewielkie uszkodzenia, nieobniżające wartości rynkowej pojazdu J jeżeli wartość rynkowa pojazdu w stosunku do wartości pojazdu nowego (Wr/Wn) jest niższa od 30%, UWH pojazdu ze względu na jego wiek (czas eksploatacji) nie należy określać J jeżeli koszt naprawy do wartości rynkowej pojazdu (kn/Wr) jest większy niż 100% UWH, nie określa się (tzw. szkoda całkowita) W tej metodzie UWH pojazdu określa się z zależności: UWH = (Wr + kn) x S x k x kh gdzie: S – zakres szkody określony z zależności S = kn/Wr 100% k – współczynnik zakresu uszkodzeń kh – współczynnik popytu na dana markę lub typ pojazdu Zakres szkody określa się z następującej tabeli procentowej: Wiek pojazdu Zakres szkody 5-30% Zakres szkody 31-60% Zakres szkody 61-90% Uwagi do 6 miesięcy 7,0% 8,0% 9,0% od daty sprzedaży do 1 roku 6,0% 7,0% 8,0% do końca roku kalendarzowego do 2lat 5,0% 6,0% 7,0% do końca roku kalendarzowego do 3lat 4,0% 5,0% 6,0% do końca roku kalendarzowego do 4lat 3,5% 4,5% 5,5% do końca roku kalendarzowego do 5lat 3,0% 4,0% 5,0% do końca roku kalendarzowego do 6lat 2,5% 3,5% 4,5% do końca roku kalendarzowego do 7lat 2,0% 3,0% 4,0% do końca roku kalendarzowego do 8lat 1,5% 2,5% 3,5% do końca roku kalendarzowego do 9lat 1,0% 2,0% 3,0% do końca roku kalendarzowego do 10lat 0,5% 1,5% 2,5% do końca roku kalendarzowego Współczynnik zakresu uszkodzeń k zawiera się w przedziale k i jest zależny od tego, w jakim zakresie i czy znacznie uszkodzone zostały istotne elementy struktury nośnej nadwozia, mającej wpływ na bezpieczeństwo i trwałość w eksploatacji po naprawie. Określa się go korzystając z tabeli. Współczynnik k uszkodzenia pojazdu Próba zdefiniowania zakresu uszkodzeń 1,0 Małe (1) Uszkodzenia elementów odejmowalnych nadwozia wymagające ich wymiany. Lakierowanie do 3 elementów. 1,1 Małe (2) Uszkodzenia elementów odejmowalnych poszycia zewnętrznego wymagające ich naprawy. Lakierowanie do 4 elementów. 1,2 Średnie (1) Uszkodzenia elementów odejmowalnych lub nieodejmowalnych nadwozia wymagające ich naprawy. Lakierownie do 5 elementów. 1,3 Średnie (2) Uszkodzenia elementów nieodejmowalnych nadwozia wymagające ich wymiany lub naprawy. Lakierowanie w stosownym zakresie. 1,4 Duże Uszkodzenia elementów nieodejmowalnych nadwozia wymagające ich wymiany lub naprawy z formowaniem otworów. Lakierowanie w stosownym zakresie. 1,5 Bardzo duże Uszkodzenia nieodejmowalnych elementów nadwozia wymagające ich naprawy lub wymiany z przywróceniem prawidłowego położenia punktów mocowania podzespołów. Lakierowanie znacznej części pojazdu. Współczynnik kh określa popyt na daną markę lub typ pojazdu i kształtuje się w zakresie 0,8-1,2 a jego wartość liczbową przyjmujemy z tabeli poniżej. Współczynnik kh 0,8 pojazdy o dużym popycie 1,0 pojazdy o średnim popycie 1,2 pojazdy o małym popycie</p>