Metoda MFM
<p>OKREŚLENIE UWH POJAZDU METODĄ MFM Metoda ta wykorzystywana na rynku niemieckim została zaadoptowana na potrzeby i realia rynku polskiego. Ubytek wartości handlowej pojazdu w tej metodzie określa się z zależności: UWH = ((Wr/100) + (Wr/Wn x kn x Su x Wp)) x Zb x Ui Współczynnik zakresu uszkodzeń Su zawiera się w granicach i w poszczególnych przedziałach definiowany jest następująco: J 0,2 – wymiana elementów odejmowalnych z lakierowaniem 2-3 elementów J 0,4 – wymiana oraz naprawa elementów odejmowalnych np. drzwi z lakierowaniem 3-4 elementów J 0,6 – prace naprawcze na elementach nieodejmowalnych nadwozia (praca blacharza do 2,5 rbg) z lakierowaniem w stosownym zakresie J 0,8 – prace naprawcze o dużym zakresie w tym wymiana elementów szkieletu nadwozia, konieczność użycia ramy, lakierowanie w stosownym zakresie J 1,0 – prace w znacznym zakresie z wymianą lub naprawą elementów szkieletu nadwozia i koniecznością przywrócenia położenia punktów mocowania zawieszeń, konieczność użycia ramy, lakierowanie w znacznym zakresie Współczynnik Wp zależny od okresu eksploatacji określa się na podstawie danych zawartych w tabeli: Czas eksploatacji pojazdu w miesiącach Współczynnik Wp 0 0,25 6 0,2417 12 0,2236 24 0,1734 60 0,0638 96 0,0535 114 0,0206 120 0,00 W obliczeniach zaleca się przyjmowanie wartości liczbowej Wp z dokładnością do 1 miesiąca, zakładając, że Wp zmienia się liniowo w każdym przedziale czasu eksploatacji. Współczynnik zbywalności Zb mieści się w przedziale i jest definiowany następująco: J 0,6 – zbywalność bardzo dobra, popyt przewyższa podaż J 0,8 – zbywalność dobra, popyt zwiększony J 1,0 – zbywalność normalna, zrównoważona zależność pomiędzy popytem a podażą J 1,2 – zbywalność zła, zwiększona podaż J 1,4 – zbywalność bardzo zła, trudno sprzedać pojazd Współczynnik istniejących przed szkodą uszkodzeń Ui zawiera się w przedziale i w poszczególnych przedziałach definiowany jest następująco: J 0,2 – istnieją znaczne uszkodzenia J 0,4 – istnieją istotne uszkodzenia J 0,6 – istnieją średniej wielkości uszkodzenia J 0,8 – istnieją niewielkie uszkodzenia J 1,0 – brak wcześniejszych uszkodzeń</p>